כריסטיאניה – הסוף: ממלכת הקנאביס המחתרתית של דנמרק נסגרה אחרי 50 שנים

סופה של תקופה: לאחר כמעט 50 שנות פעילות חלוצית ופורצת דרך, נסגר שוק הקנאביס של כריסטיאניה, "העיירה החופשית" של קופנהגן. המשטרה פשטה על המקום, הרסה את הדוכנים ומציעה את אבני הריצוף למסירה כמזכרות

בשיתוף פעולה יוצא דופן בין תושבי המקום למשטרת דנמרק, שוק הקנאביס המפורסם של כריסטיאניה נסגר במהלך השבת האחרונה, כאשר כל הדוכנים והמבנים האירעיים אשר שימשו את הסוחרים ברחוב הוחרמו ונהרסו. אבני הדרך מהרחוב הראשי, “פושר סטריט”, נשלפו ונלקחו על ידי התושבים כמזכרת.

שולפים אבני דרך מרחוב פושר בכריסטיאניה למזכרת
שולפים אבני דרך מרחוב פושר בכריסטיאניה למזכרת (תמונה: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix/picture alliance, dw.com)

מהלך זה מגיע על רקע המתיחות ההולכת וגוברת בין תושבי השכונה המקוריים לכנופיות וארגוני פשיעה מקומיים אשר השתלטו על האזור והביאו בשנים האחרונות לעלייה באירועי האלימות במקום.

העיירה החופשית כריסטיאניה” התפרסמה לאורך השנים בתור מובלעת בעיר קופנהגן, המתפקדת כסוג של אוטונומיה היפית בשטח הבירה הדנית.

עם הזמן, המקום הפך לאחד היעדים התיירותיים הפופולריים ביותר בדנמרק (יותר מחצי מיליון מבקרים בשנה), כאשר האזור המפורסם ביותר שלו נקרא “רחוב הפושרים” (Pusher Street) שבו סוחרי קנאביס וחשיש היו מציעים את מרכולתם על דוכנים הפרוסים לאורך הרחוב באופן גלוי.

ג'וינטים למכירה בכריסטיאניה
ג’וינטים למכירה בדוכני רחוב פושר סטריט בכריסטיאניה

בשנים האחרונות עלו לא מעט תלונות מקרב תושבי השכונה על־כך שגורמים פליליים שאינם תושבי השכונה המקוריים השתלטו על שוק הקנאביס במקום.

ארגוני הפשיעה שהגיעו לכריסטיאניה מאזורים שונים בקופנהגן גרמו לשינוי בהווי הנינוח שבעבר שרר באזור ובשנים האחרונות התרחשו ברחוב הפושרים כמה אירועי אלימות קשים הכוללים אף ירי חי, שגרמו לפציעתם של עוברי אורח ולפחות למקרה אחד של רצח.

למרות שהמשטרה הדנית נהגה לבצע פשיטות קבועות על המתחם בו נערך הסחר בקנאביס (שכידוע עדיין מוגדר כפעילות בלתי חוקית בדנמרק), הסוחרים של כריסטיאניה גיבשו במשך הזמן מנגנוני התראה מפני הפשיטות הללו, מה שהוציא את העוקץ מהפעילות המשטרתית והפך אותה לבלתי יעילה בטווח הרחוק.

רחוב פושר סטריט סגור, כריסטיאניה, דנמרק (תמונה: dpa/picture alliance, dw.com)
רחוב “פושר סטריט” סגור – כריסטיאניה, דנמרק (תמונה: dpa/picture alliance, dw.com)

אך בניגוד למקרים עברו, הפעם המשטרה מתכוונת להותיר כוחות גלויים וסמויים באזור בכדי להבטיח שפעילות מכירת הקנאביס לא תחודש.

“משטרת דנמרק תישאר נוכחת בכריסטיאניה כל עוד יהיה בכך צורך על־מנת למנוע את המסחר בסמים בלתי חוקיים,” הודיע סגן ניצב סיימון הנסן ממשטרת קופנהגן.

“רחוב הפושרים חייב למות כדי לאפשר לכריסטיאניה לחיות,” אמרה סופי אנדרסון, ראש עיריית כריסטיאניה, לסוכנות הידיעות רויטרס. “סצנת הפשע שהיינו עדים לה לאחרונה הייתה כל־כך אלימה… אנחנו לא יכולים להגיע למצב שבו אנשים מפחדים לבקר בכריסטיאניה, כאשר אפילו תושבי המקום עצמם חשופים לאיומים מצד סוחרי סמים תאבי בצע.”

כריסטיאניה
סוף עידן: דוכני הקנאביס שהושמדו בכריסטיאניה, קופנהגן

הולדה מאדר, הדוברת הרשמית של כריסטיאניה, הוסיפה: “תמיד אמרנו שאנחנו בעד לשחרר את הקנאביס והחשיש, אבל זה כבר הפך לבלתי אפשרי, אנחנו רוצים שרחובות כריסטיאניה יהיו שייכים לתושבים שלה שוב – אנחנו לא רוצים את ארגוני הפשע כאן יותר”.

בשבת בבוקר נערך טקס חגיגי שבו שני ילדים, תושבי כריסטיאניה, החלו בהסרת אבני הריצוף האופייניים לרחוב הפושרים, על רקע מחיאות כפיים של תושבי המקום שהצטרפו למלאכת הסרת האבנים בנוכחות כוחות משטרה ושר המשפטים הדני פיטר הומלגארד, שאף הזמין אנשים להגיע לאזור בכדי לקחת אבן ריצוף מקומית למזכרת.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר